Wat is .Swoosh precies?
Nike zette in november van vorig jaar weer een stap verder in de metaverse met de lancering van .Swoosh, ook wel bekend als dotSwoosh. Het is een nieuw platform dat de thuisbasis wordt voor virtuele sneakers, kleding en accessoires van het merk. Nike wil met .Swoosh een robuuste web3-community opbouwen waar gebruikers op een dag toegang kunnen krijgen tot exclusieve evenementen, kunnen samenwerken met Nike ontwerpers aan virtuele producten en zelfs royalty's kunnen verdienen aan de verkoop van die producten.
"Het wordt een plek waar onze community binnen kan stappen en samen met ons de toekomst kan creëren," zegt Ron Faris, GM van Nike Virtual Studios. "Je kunt virtuele Nike producten verzamelen, verhandelen en showen. Ook is het mogelijk om naar IRL-evenementen te gaan met je virtuele creaties."
Ron Faris, die eerder al hielp om van de SNKRS app een nog groter succes te maken, werd in januari 2022 aangesteld om de nieuw opgerichte Nike Virtual Studios te leiden. De divisie is een aparte groep binnen Nike die tot taak heeft het merk te vertalen naar de wereld van web3, NFT's en de metaverse. Nike Virtual Studios heeft zijn eigen teams die zich bezighouden met het ontwerpen van virtuele producten. Sommigen zijn veteranen als het gaat over het ontwerpen van fysieke Nike producten en sommigen zijn experts in het verleggen van de grenzen van hoe een schoen er in digitale vorm uit zou kunnen zien.
Bij het creëren van .Swoosh heeft Nike samengewerkt met het team van RTFKT, het populaire NFT merk dat Nike in december 2021 heeft overgenomen. RTFKT (uitgesproken als "artefact") is het digitale domein ontstegen en maakt fysieke versies van sommige Nike sneakers.